пятница, 25 марта 2016 г.

Конспект уроку "Я у світі"

Я у світі
3 клас
Сім’я. Родина. Склад сім’ї.

Оксана Вікторівна Алдошина, учителька початкових класів.

Мета: вчити дітей розуміти історію свого роду, сім’ї, позширювати знання учнів про сім’ю
        та її значення у житті людей; розвивати мовлення і мислення, творчу думку дітей; виховувати бере-
        жне ставлення до речей сім’ї, бажання піклуватися про членів родини.
                        Обладнання: картки, підручник, зошит, родовідне дерево, записи на дошці, кольорові олівці.
.

                                                                                   Хід уроку

I Організаційний момент. Привітання.

У нас здавна є традиція славна
Воду брати з чистої криниці,
Борошно з ярої пшениці,
Руками добрими замісити,
І гостей на свято запросити!
-       А я запрошую вас на урок і прошу бути активними, вдумливими, доброзичливими.
-       Діти, у нас на уроці є гості, поверніться до них, лагідно посміхніться, оченятами привітайте їх
сердечно і щиро.

II Мотивація навчальної діяльності.

1.  Робота з картками «Я й інші».
-       На аркуші намальована буква Я. Це ти. Напиши під буквою Я своє ім’я та намалюй в овалі обличчя – свій портрет.
-       Але на Землі ти мешкаєш не один. Ти живеш в оточенні багатьох людей. Намалюй тих, хто
живе поруч  із тобою, теж у вигляді букв Я. Підпиши кожну букву, познач, хто це, як звуть цю
людину.
- Розкажи, кого ти намалював. (Маму, тата, родичів, друзів, однокласників.)

   III Повідомлення теми уроку.

1.  Бесіда.
-         На своїх малюнках ви показали, що вас оточують багато людей. Людина – це частина суспільства.
Вона народжується серед людей. Сьогодні ми починаємо працювати над темою «Людина серед людей.
2.  Розгадування ребусу.
-       Розгадайте ребус і дізнайтеся тему нашого уроку.

(сім’я)

-       Ми будемо говорити про те, що кожна людина любить і шанує. І тому девізом нашого уроку будуть слова:
«На світі білому єдине,
Як і Дніпрова течія –
Домашнє вогнище родинне,
Оселя наша і сім’я.
-       Кого ви найбільше любите? (Відповіді дітей.)
-       Так у кожного з вас є батьки. То найрідніші люди, які вас шанують і люблять, пестять і голублять,
які піклуються про вас. Розкажіть про те, як вони це роблять.
(Розповіді дітей.)

IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Розповідь з елементами бесіди про сім’ю, рід, родину.
 -  З кого складається ваша сім’я? (Відповіді)
 -  Отже, сім’я складається з мами, тата, дітей. Можна ще висловитись так: з батьків і дітей. Але прислухаймось до того, як звучить слово «сім’я». Що ви чуєте? (Чується два слова- «сім» і «я».)
 Що це означає? (Сім’я складається з багатьох людей, з дітей, мами, тата. У мами і тата теж
є батьки – мої бабусі і дідусі.)
   Ваші дідусі й бабусі колись теж були маленькими, у них теж були свої батьки. А чи знаєте ви, як вам їх називати? (Прабабуся і прадід.)
   І у них теж були свої мама і тато, бабусі і дідусі. Усі – і бабусі, і дідусі, і прабабусі, і прадідусі, пра-
прадідусі і прапрабабусі  усі, їхні батьки – є ваш рід.
(Учитель звертається до дітей)
-       На кого ти схожий? (Відповідь.)
    Цю особливість бути схожим на своїх батьків люди помітили ще з давніх часів, так з’явилися і приказки.
    (Читають з дошки).
   Яблуко від яблуньки не далеко падає.
   Яка мама, така й сама.
   Яке дерево, такий клин,
   Який батько, такий син.
     А тепер подумайте, що один рід відрізняє від іншого? Не знаєте? Тоді простіше запитання. Якщо
одну  дівчинку звуть Тетяна і другу – Тетяна, то за чим ми їх відрізняємо? (Відповіді)
     Так, за прізвищем. А звідки воно взялося? Правильно, від батьків. Прізвище є ознакою роду.
2. Відгадування загадок.
   - Тобі належить, а всі користуються.
А відгадайте-но, що я таке?
Усі хочуть, як народиться дитина, щоб я було красиве і дзвінке, бо носить все життя мене людина.
      Так, відгадали. У цих загадках ідеться про ім’я.
      Так, у кожного з вас є своє ім’я, прізвище, по батькові. Ім’я своїй дитині батьки вибирають самі,
за бажанням, а прізвище переходить від діда до батька, від батька до сина. Адже він голова сім’ї і
продовжувач роду. До імені дитини також додається ім’я батька. Тож давайте з вами «познайомимось»
(Діти називають прізвище, ім’я, по батькові)
       Діти повинні знати імена своїх батьків, імена своїх дідусів і бабусь. А всі разом як називаються?
(Родом)
3.  Розповідь з елементами бесіди про родинне дерево.
Наші предки уявляли життя на землі як велетенське Дерево Роду. (Показ дерева.)
       Від кого походить ваш рід? (…від кореня до листків.)
       Свій маленький листочок на цьому дереві має кожен із вас. Гілки – ваші батьки, їхні сестри і брати. Стовбур – дідусь і бабуся. Коріння –батьки ваших дідусів і бабусь. Люди завжди берегли пам’ять про своїх прадідів. Дехто міг нарахувати сім або більше поколінь свого роду.
       А ми з вами, наш клас, теж родина? Як ви думаєте? (Відповіді дітей.)
       Родина – це не тільки рідні, родичі. Це і наш клас, школа, і весь народ. (Оформлення родового дерева класу.)


       Ми з вами український народ, який складається з родин, великих і малих, дружніх і працьовитих.
Потрібно вивчати, шанувати свій народ, його мову, землю свою, рідний край, бо ми частин всього цього, нам рідного і близького.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
Ви до сонця посміхніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте,
І за парти тихо сядьте.
       Могутність і слава нашої України залежить від кожної сім’ї, бо сім’я – це велика цінність країни.
Діти, а як ви розумієте, яка сім’я щаслива? (Відповіді на дошці)
        Сім’я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів. У родині має панувати злагода
і повага до близьких. Менші повинні шанувати старших, особливо дідусів і бабусь.

V Закріплення й осмислення навчального матеріалу.
       1.Робота з підручником(с.45)
 - Поясніть значення прислів’я.
       2.Робота з карткою. (Робота парами.)
  Що треба робити, щоб в сім’ї були злагода, щастя і радість? (Підкресли.)
  Допомагати один одному. Допомагати батькам, бабусям і дідусям.
  Дивитися телевізор, просити купити іграшку.
  Не прибирати в кімнаті. Поздоровляти зі святом.
  Разом відпочивати. Розповідати один одному новини.
  Пізно лягати і пізно прокидатися.
  Піклуватися про менших братів і сестер.
       3.Робота в зошитах(с.19)

VI Домашнє завдання
    -  Опрацювати статтю підручника (с.45-47)

VII Підсумок уроку
 Подивіться ще раз на своє родинне дерево. Згадайте, хто є на ньому. А хто ви на цьому дереві?
(Відповіді учнів.)
-       Як ми сьогодні попрацювали та які ми з вами,  допоможуть дізнатися відповіді, які ви дасте на запитання до нашого уроку. (Вчитель після кожної відповіді записує на дошці одну з букв слова
«молодці».
М     Що таке родина? (Група близьких родичів.)
О      Назвіть, хто може бути членом сім’ї.
Л      Ким тобі доводиться тато твого тата? (Дідусем.)
О      Ким тобі доводиться мама твоєї мами? (Бабусею.)
Д      Коли родина живе щасливо? (Коли в домі лад.)
Ц      Ким тобі доводиться донька твоєї мами? (Сестрою.)
І        Ким тобі доводиться син твоїх батьків? (Братом.)
-        Ось і уроку кінець! Всі працювали, молодці. Що сподобалось вам, поділіться. Працюв)ав хто добре,

а хто відмінно, оцініть себе мудро і правильно. (Виставлення оцінок учителем.

1 комментарий: